Vloot

Maak kennis met de vloot van de Dorus Rijkers.
Bij waterscouting horen boten.
We zeilen in lelievletten, hebben een sleper en een IJsselmeerkruiser:

De 261 samen met de 1191 aan de start bij de Kaagcup.

261 – Beaker

Deze vlet is gebouwd in 1962 en sinds 1990 eigendom van onze club. We hebben deze boot gratis gekregen als tegenprestatie voor het ophalen en afleveren van een nieuwe boot voor een andere scoutinggroep. In 2018 hebben we de Kaagcup gewonnen met deze vlet.

331 – Rowlf

In januari 1964 hebben we besloten de eerste lelievlet aan te schaffen. Vervolgens is hij gebouwd bij Beenhakker in Kinderdijk. De totale kosten voor vlet, vlonders, doften, roer, riemen, dollen en mastbouten bedroegen ƒ 1.230,-. Op zaterdag 18 juli 1964 is hij gedoopt met een flesje cola en kreeg toen de naam Castlon.

De wind in de zeilen bij de 331.
De 668x aan de start van de Kaagcup.

668x – Gonzo

Sinds oktober 2016 maakt deze vlet deel uit van onze vloot. Hij is gebouwd in 1973, een jaartal waarin automatisering nog niet bestond op de manier waarop we die nu kennen. Dus dan gaat er soms wel eens iets fout, zoals de registratie van het zeilnummer bijvoorbeeld. Er is namelijk nog een 668, toevallig bij een scoutinggroep die ook met regelmaat op de Kaag te vinden is. Daarom gaat onze vlet tegenwoordig over het water als de 668x, bijvoorbeeld tijdens de Kaagcup.

865 – Elmo

We groeien maar door en door. Tijd voor een derde boot voor onze wilde vaart. Na lang zoeken vonden we in het voorjaar van 2023 deze motor/zeilvlet in Friesland. Het was even rijden, maar een mooie toevoeging aan onze vloot.

Lekker voor de wind zeilen met de 1191.

1191 – Kermit

In 1987 hebben we deze vlet via scouting Nederland besteld bij Botenbouwer Tukker in Gorinchem. Inclusief zeilen en houtwerk kostte deze boot ons ƒ 6.800,-. Uiteindelijk heeft de firma Vierhout met de vrachtwagen de boot opgehaald en bij de Blub afgeleverd en konden we er lekker mee zeilen.

1633 – Miss Piggy

Omdat de zeeverkennersspeltak de afgelopen jaren zo gegroeid is, hadden we een vierd boot nodig. In 2021 hebben we deze vlet toegevoegd aan onze vloot.

1710 – Fozzie

Het botenbouwproject Vletten op de Maas had als doel de maritieme en technische sectoren op een aantrekkelijke manier onder de aandacht van jongeren te brengen. Voor ons een nieuwe vlet, voor de bouwers van het Grotius College in Delft een kennismaking met de scoutingactiviteiten roeien, wrikken en zeilen. Aan het eind van het project, na een grote roeiwedstrijd (door de bouwers) tijdens de finale bij ‘Dordt in Stoom’ op 1 juni 2012, hebben we de vlet in ontvangst genomen.

Dorus Pompert II

De oude sleper, de Dorus Pompert, was een gemotoriseerde vlet. We hebben er een hoop lol mee beleefd, maar ook op afgezien als het hard waaide of regende. Stiekem droomden we van een mooi kajuitbootje, waar je droog kunt zitten als het regent, waar je op kunt slapen als het nodig is en waar je lange trektochten mee kunt maken met een sleep erachter, bijvoorbeeld tijdens zomerkamp.

Op de eerste zaterdag in april 2018 hebben we voor de laatste keer alle boten naar de Kaag gesleept met de oude Pompert. Mede dankzij fondsenwerving, donaties, een aantal particuliere bijdragen én een succesvolle crowdfundingsactie haalden we bijna € 14.000 binnen en hebben we deze boot gekocht die aan heel veel van onze eisen voor een nieuwe sleepboot voldeed.

Pompelee

Deze IJsselmeerkruiser, de boot van onze loodsen, is in 2019 toegevoegd aan de vloot van de Dorus Rijkers. We hebben hem cadeau gekregen van een enthousiast zeiler die de scouting een warm hart toedraagt. Ondertussen hebben de loodsen al heel wat avonturen beleefd met dit stalen zeiljacht.