Wie zijn wij

Kennismaken met waterscouting Dorus Rijkers. We zijn een kleine en gezellige waterscoutinggroep in Rijswijk. De groep is onderverdeeld in speltakken, gemengde groepen met jongens en meisjes binnen een bepaalde leeftijdscategorie:

Bij een waterscoutinggroep horen activiteiten die op en rond het water worden gedaan.
De dolfijnen beginnen met kanoën op de sloot rond het clubgebouw.
Bij de zeeverkenners wordt dit uitgebreid met roeien, wrikken en een kennismaking met zeilen.
Zeilen doen we in lelievletten op de Kagerplassen. De wilde vaart en de loodsen zijn daar met grote regelmaat te vinden.
Onze vloot ligt tijdens het vaarseizoen van april t/m oktober bij Zeeverkennerscentrum Kagerplassen, het scoutingeiland “Boterhuiseiland”.

Buiten het vaarseizoen staat het onderhoud aan de boten centraal, maar natuurlijk doen we het hele jaar door ook andere leuke, spannende en leerzame activiteiten zoals knopen, pionieren, kaart en kompas/GPS, trek- en speurtochten, kampvuur stoken, hakken en zagen, EHBO, enz.

Kennismaken met de vloot van Waterscouting Dorus Rijkers, bijna al onze vletten op één foto
Groepsactiviteit tijdens het jubileumweekend van Waterscouting Dorus Rijkers in 2021

Een aantal keer per jaar duurt de opkomst een heel weekend. We organiseren groepsweekenden, waar alle speltakken aan meedoen, maar ook weekenden alleen voor de speltak zelf. Ook door de regio of admiraliteit wordt soms een activiteit of weekend georganiseerd. Als klap op de vuurpijl is er ieder jaar, meestal in de eerste week van de schoolvakantie, een zomerkamp.

Ons clubhuis “De Blub” staat aan het Jaagpad in Rijswijk. Langs de vliet en aan de rand van een groot park. Een ideale locatie om scouting te beleven.

Scouting staat voor uitdaging!
Bij Scouting besteden kinderen en jongeren op een actieve en uitdagende manier hun vrije tijd in de natuur.
Ze hebben veel plezier met elkaar en leren om samen te werken en respect te hebben voor de ander.
Zo ontwikkelen de kinderen en jongeren zich op een natuurlijke manier tot zelfstandige mensen en krijgen ze de ruimte om te ontdekken en te leren.

Onze visie

Aandacht voor de leden en de leden het spel van scouting optimaal laten beleven.
Dit doen we door een zo goed mogelijke ondersteuning en coaching, met een functioneel clubgebouw en voldoende bijpassend spelmateriaal.

Onze missie

– Een stabiele vereniging met voldoende leden, stafleden en een natuurlijke doorstroming.
– Mogelijkheden bieden voor opleiding van leden en staf.
– De kinderen zelfstandig leren zeilen en CWO-certificaten laten behalen.
– Bevorderen van betrokkenheid van ouders bij de vereniging.