Activiteiten

Natuurlijk maken we kampvuurtjes, pionieren we vlotten, doen we allerlei spelletjes en zeilen we veel. Maar we hebben ook jaarlijks een aantal bijzondere opkomsten, sommige met één of twee speltakken, sommige met de hele vereniging.

Hieronder lees je wat meer informatie over deze bijzondere activiteiten

Berentocht

De weg zoeken in het donker tijdens de berentocht
Tijd voor een kopje soep of een broodje knakworst tijdens de berentocht

Eind januari/begin februari gaan we al sinds 1985 ieder jaar op berentocht. Met z’n allen slapen in een clubhuis van een andere scoutinggroep; eerst pasta eten, dan een speurtocht lopen met allerlei verschillende routetechnieken, onderweg soep eten en uiteindelijk laat naar bed.

Ik vond het zelf een geweldige belevenis.
We zijn helemaal goed gelopen, maar ik had het wel berekoud.
Daarom heet het ook de: BERENTOCHT!!!”

– Kasper –

De volgende ochtend vliegen we over en installeren we overvliegers en nieuwe leden.

Overvliegen en installeren

Twee keer per jaar vliegen leden van de Dorus over: als je oud genoeg bent ga je naar de volgende speltak, hiervoor moet je meestal een parcours afleggen of een gekke opdracht doen.

Na het overvliegen worden de nieuwe leden geïnstalleerd. Dat is een officieel welkom bij de speltak. Ook als je helemaal nieuw bent word je geïnstalleerd. Je belooft je best te doen een goede scout te zijn en je krijgt een das en de groepsinsignes voor op je uniform.

iScout

Begin maart doen zeeverkenners, wilde vaart en oudere leden mee aan iScout. Een knotsgek opdrachten- en vragenspel waar meestal ongeveer 600 groepen uit binnen- en buitenland aan meedoen.

Duinenmars

De dolfijnen lopen ieder jaar, begin april, mee met de Duinenmars. 5 km door bos, duinen en over het strand van Kijkduin.

Koningsdag

Op koningsdag zijn we al jaren te vinden in de wijk Leeuwendaal in Rijswijk. Spijkerbroek hangen, marshmallows bakken boven een kampvuurtje of lekker een kopje koffie drinken. Bij ons kun je ervoor terecht.

Spijkerbroek hangen
Broodjes bakken
4 mei herdenking

Op 4 mei zijn we vertegenwoordigd bij de jaarlijkse herdenking bij het monument in Oud-Rijswijk. We vormen de erewacht bij de vlag en geven de kransen aan.

Kaagcup

Tijdens Hemelvaart zijn de Kagerplassen vol met lelievletten. Er zijn dan zeilwedstrijden voor scoutinggroepen. Bij de Dorus doen de wilde vaart en oudere leden daaraan mee. Voor ons 70-jarig jubileumjaar heeft Myrthe een mooi verslag geschreven over de Kaagcup.

Familiedag

Het nieuwe scoutingseizoen starten we met een groepsweekend. En op de zaterdag is het dan familiedag: Met z’n allen een dagje op de Kaag doorbrengen en allemaal leuke scoutingdingen doen? Dat wil je niet missen! Overvliegen en installeren is ook onderdeel van deze familiedag.

Kerstbrunch

Wat ook al een jarenlange traditie is binnen de Dorus (de eerste foto’s hiervan stammen uit 1987), is de Kerstbrunch. Iedereen neemt iets lekkers mee en samen met ouders, broertjes en zusjes smullen we daar met z’n allen van. Het is ook een moment van terugkijken en mensen in het zonnetje zetten.